Návody

D Ů L E Ž I T É - Č T Ě T E !

Prohlašuji, že veškeré návody a předlohy publikované na tomto blogu jsem vymyslela a vytvořila sama. Tímto dávám svolení k jejich dalšímu šíření na internetu při dodržení obou následujících podmínek současně:
1. Návod, či předlohu může na svůj web zkopírovat každý, kdo podle něj vytvoří vlastní výrobek a jeho obrázek publikuje spolu s návodem/předlohou.
2. Každý zkopírovaný návod či předloha bude opatřena viditelným popiskem s uvedením zdroje a funkčním proklikem na tento blog.

Výše uvedené se nevztahuje na rubriku Vzory, neboť na tyto vzory se vzhledem k jejich stáří a anonymitě nevztahují žádná autorská práva.

Návody a předlohy na ostatní výrobky zájemcům zašlu e-mailem. Žádosti si pište do komentářů ke konkrétním příspěvkům. Děkuji.

čtvrtek 23. ledna 2020

Kukla na lyžák (+ návod)

Adámek už chodí do 7. třídy, to znamená, že letos ho čeká lyžák. Vzhledem k tomu, že není zrovna sportovně založený a navíc docela nerad někam jezdí na více dní, tak jsme vůbec nepočítali s tím, že by chtěl jet. Jenže s nastupující pubertou se mu vidina několika dní na horách bez rodičů, zato s kamarády a hlavně kamarádkami docela zalíbila a projevil přání na hory jet. Nejsme z toho s manželem zrovna odvázaní, docela se bojím, aby si při své nešikovnosti něco neudělal, ale na druhou stranu nemám srdce mu to zatrhnout.


S účastí na lyžáku vyvstal problém s vybavením. Něco se dá vypůjčit, ale oblečení musíme obstarat sami. Jelikož je dost zimomřivý, tak jsem usoudila, že je to ideální příležitost popustit uzdu vlastní kreativitě a pustit se do pletení čepice, což jsem později přehodnotila na kuklu, aby se nemusel otravovat ještě se šálou. Pro inspiraci jsem se trošku rozhlédla po internetu a zavrhla jsem všechny ty dětské varianty. Jedinou inspiraci, která odpovídala mým představám jsem našla v jednom e-shopu. Neměla jsem v úmyslu ji kupovat, ale přesto mě její cena zarazila - pět stovek se mi zdálo fakt hodně.

Probrala jsem klubíčka, co mám doma a vybrala krásnou modrou přízi. Měla jsem dvě klubka, což se mi zdálo dostačující. Když jsem však spotřebovala to první, bylo jasné, že na celou kuklu nevystačí, musela jsem ji obohatit o pár bílých proužků. I tak mi zbyl jen malý kousek, který jsem spotřebovala na bambuli.


Adámek měl o jeden vánoční dárek více.

Pro zkušené je návod zbytečný, ty to zvládnou i bez něj. Ale protože se najdou i začátečníci, tak se pokusím.



NÁVOD:

Změříme si obvod hlavy a podle síly příze a jehlic si nahodíme potřebný počet ok. Pokud potřebujeme nejprve si upleteme vzorek, pomocí něhož počet ok vypočítáme. Já dávám přednost bezešvému pletení - to se nejlépe dělá na pěti jehlicích (ponožkové jehlice). Takže pokud chcete, rozdělte si rovnoměrně očka na 4 jehlice, pátou budeme plést. Kdo neumí ani to nechce zkusit, může plést klasicky a potom úplet normálně sešít.
Takže máme rozděleno na čtyřech jehlicích. Jehlici z níž nám vychází příze na pletení vezmeme do pravé ruky, do levé vezmeme jehlici s druhým koncem začínajícího úpletu (nevím jestli je to srozumitelné, ale prostě tak, aby nám jehlice vytvořily uzavřený čtyřúhelník), pátou jehlicí upleteme normálně hladce první oko, přízi 2x kolem něj obtočíme, aby se spoj zpevnil a pak už ostatní oka pleteme standardně. Střídáme 2 hladce a dvě obrace. Pokaždé, když dopleteme na konec jehlice, odložíme tu, kterou jsme dosud pletli, a začneme tou nově uvolněnou. Může to znít složitě, ale když to zkusíte, bude vám to po chvíli jasné.
Pleteme pořád dokola až do potřebné výšky, kde třetinu ok uzavřeme. V další řadě nově nahodíme stejný počet ok a pokračujeme dál úplně stejně, jako dosud. Když už začne být čepice dostatečně dlouhá, je čas ubírat do špičky. Nejprve splétáme oka obrace. Máme tedy patent 2 hladce 1 obrace. Pokrčujeme ještě 3 řady. V další řadě splétáme hladká oka, získáme tak patetn 1 hladce, 1 obrace. Po upletení dalších 3 řad splétáme hladké a obrácené oko hladce. Upleteme další 3 řady lícovým žerzejem (všechna oka hladce). Pokud je potřeba ještě jednou oka splétáme - mělo by nám zbýt přibližně kolem 20 ok jimiž na závěr přízi jen provlékneme a stáhneme.

vzor 2 hladce, 2 obrace
Vršek můžeme doplnit bambulí - návod přidám jindy, prozatím dávám odkaz na youtube.







1 komentář: