Návody

D Ů L E Ž I T É - Č T Ě T E !

Prohlašuji, že veškeré návody a předlohy publikované na tomto blogu jsem vymyslela a vytvořila sama. Tímto dávám svolení k jejich dalšímu šíření na internetu při dodržení obou následujících podmínek současně:
1. Návod, či předlohu může na svůj web zkopírovat každý, kdo podle něj vytvoří vlastní výrobek a jeho obrázek publikuje spolu s návodem/předlohou.
2. Každý zkopírovaný návod či předloha bude opatřena viditelným popiskem s uvedením zdroje a funkčním proklikem na tento blog.

Výše uvedené se nevztahuje na rubriku Vzory, neboť na tyto vzory se vzhledem k jejich stáří a anonymitě nevztahují žádná autorská práva.

Návody a předlohy na ostatní výrobky zájemcům zašlu e-mailem. Žádosti si pište do komentářů ke konkrétním příspěvkům. Děkuji.

neděle 19. ledna 2014

Čím škrobit

Častým tématem diskuzí kolem háčkování a podobných textilních technik je otázka škrobení. A tak se s vámi podělím o své zkušenosti i další neověřené způsoby, které jsem našla na internetu. Budu ráda, když mi do komentářů připíšete, čím škrobíte vy a jak jste spokojené.

Na dečky používám běžný tekutý škrob v ředěný v poměru 1:1 a jsem s ním maximálně spokojená. Dečky si zachovávají svůj tvar, ale zároveň neztrácejí vlastnosti běžné textilie, tj. nejsou nepřirozeně tvrdé. Jenže dečky leží na stolcích a skříňkách aniž by s nimi bylo nějak výrazně manipulováno, to že jim občas visí nějaký cíp přes okraj je spíš zdobí než že by to byla vada na kráse. U Vánočních či Velikonočních ozdob je však nezbytné dosáhnout škrobením poměrně velké pevnosti výrobku.

Hledala jsem tedy, čím škrobit. A našla několik tipů:

Cukrový roztok - Návod např. ZDE. Náš starý domeček z vepřovic je poměrně vlhký, a tak se obávám, že by tento druh škrobení neměl velkou trvanlivost.

Perchlorové tužidlo - jsem objevila nedávno úplnou náhodou ZDE. Údajně je dost silně tužící, ale jeho nevýhodou je, že perchlor je silné rozpouštědlo a tak při práci s ním nesmíte používat téměř žádné umělé hmoty, obzvlášť polystyren.
Zdroj: http://kerria.pise.cz/45-cim-skrobit.html

Lepidlo Herkules - mnoho krajkářek ho zmiňuje, ale žádná s ním neměla osobní zkušenost. Nepodařilo se mi k tomu ani nic přesnějšího vygooglit. Ale protože jsem zrovna měla doma jak lepidlo, tak nějaké jednoduché hačkované vločky, které bych v případě neúspěchu mohla oželet, rohodla jsem se to vyzkoušet. Ve staré zavařovací sklenici jsem si rozmíchala lepidlo s vodou asi v poměru 1:1. Potom jsem štětečkem nanesla roztok na našpendlenou vločku a nešetřila jsem. S napětím jsem čekala až lepidlo uschne, pomohla jsem mu trošku fénem. Výsledkem jsem byla příjemně překvapená a můžu tedy všem vřele doporučit.

Výrobky krásně drží tvar a nehyzdí je žádné zbytky lepidla ani fleky. Dokonce se mi zdá že jsou bělejší než před tužením.
Zdroj: http://kerria.pise.cz/45-cim-skrobit.html





Zdroj: http://kerria.pise.cz/45-cim-skrobit.html

Zdroj: http://kerria.pise.cz/45-cim-skrobit.html


Zdroj: http://kerria.pise.cz/45-cim-skrobit.html


Zdroj: http://kerria.pise.cz/45-cim-skrobit.html

15 komentářů:

  1. Herkulesem škrobit by mě fakt nenapadlo, supr:-))
    Ajka

    OdpovědětVymazat
  2. Mě samotnou by to taky nenapadlo. Ale jak píšu, někde jsem o tom slyšela a tak jsem to vyzkoušela. A je to fakt super!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petule
      Já používám na tyhle drobnosti i vodní sklo... na bílé je úplně super...

      Vymazat
    2. Otom jsem nic neslyšela. Kde se to dá koupit? A jaké je ředění a vůbec postup?

      Vymazat
  3. Jitko, vďaka za radu! Som v háčkovaní začiatočníčka. Včera som skúsila na vločky škrob, trochu to pomohlo, ale nie je to tak pevné ako by som čakala, tak vyskúšam to lepidlo. Mám však problém, že špendlíky po styku s tekutinou - škrobom akoby zhrdzaveli a nechali na vločkách nepekné škvrnky. Sú, prosím, aj dáke špeciálne špendlíky, ktorým nevadí kontakt s vlhkom? Vopred vďaka za radu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš zač, jsem ráda, že to někomu pomůže. Co se týká špedlíků, tak většinou jsou doporučovány kvalitní nerez se skleněnou hlavičkou. Ale bohužel ty také při opakovaném použití reznou. Jediná finta je, že práci rychle usušíš, aby kontakt kovu s tekutinou byl co nejkratší. V zimě dávám k topení, v horkým létě na sluníčko, když není ani jedno, tak si vypomůžu fénem.

      Vymazat
    2. Dobry den, dnes jsem narazila na vaší diskusi ohledně napínáni a špendlíky vyzkoušejte zdravotnické jehli mě se snimi velice dobře pracuje a nereznou.

      Vymazat
    3. Ano jsou specielni spendliky,ktere nereznou. Maji v galanterii

      Vymazat
    4. vodním sklem jsem tužila nitěné koule. Perfektní, drží tvar, jsou nezničitelné - ale, po roce či dvou koule zešedly a už se na vánoční stromeček nedaly použit.

      Vymazat
  4. Ďakujem ti Jitka veľmi pekne za radu!

    OdpovědětVymazat
  5. Jana Ryšavá - kouzloniti.cz
    Dobrý večer, poslala jsem komentář ohledně tužení krajek se kterými mám, jako krajkářka-seniorka, letité zkušenosti, zejména tužidlo s lepidlem Herkules (má však svá pravidla), ale asi zmizel. Mrzí mě to.

    OdpovědětVymazat
  6. Dobrý večer,já jsem ozdoby zúžila alba efekt,ale bohužel mi zežloutly 🙁 tak chci zkusit něco jiného aby byly hezký bílé.Proto zkusím ten Herkules snad se podaří,moc děkuji za typ.Katka

    OdpovědětVymazat
  7. Dají se ozdoby škrobené v Herkulesu vyprat?

    OdpovědětVymazat
  8. Dají. Už jsem něco prala. Pokud je chcete jen zbavit prachu, tak stačí lehce přeprat a znovu napnout. Trošku lepidla se sice vypere, ale stále ho tam zůstane dost. Zatím netuším, po kolika praních je potřeba znovu i natužit.

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrý večer, mě se osvědčil uvařený hustý klasický škrob, kterým maminka před padesáti a více lety škrobila prádlo. Zvonky jsou krásně bílé a tvrdé. Hodně zdaru a trpělivosti s háčkováním.

    OdpovědětVymazat